Az MLSZ megbízott egy nemzetközi hírű céget, a Double Passt, világítsa át a magyar utánpótlásképést. Magyarán: mondják már meg, mitől rossz a magyar foci alapjaitól kezdve. A DP megmondta, az MLSZ közzétette a honlapján a legfőbb megállapításokat. bárki elolvashatja. De azt hiszem, ebből nem tud meg senki semmit. Sem a foci belső körei, sem a közönség. A jelentést ugyanis jelentés-nyelven készítették. A nyugat-európai - két-három évszázad alatt kifinomult - diplomata nyelven. S ebből keveset értünk. Ezért megpróbáltam lefordítani ezt az egyrészt-másrészt-nyelvet érthető magyarra. Nézzüka jelentést: 1. Az akadémiák szerepe többnyire meghatározott, de a második csapat (vagy U21) szerepe nem minden esetben tisztázott. Azt jelenti: a magyar szakembergárda azt még meg tudja tanítani, hogy ballábas fiú bal lábbal rúgjon, a jobblábas pedig jobbal. De képtelen bármit is tanítani a 19 éveseknek. Halvány gőze sincs erről. 2. Az akadémisták feláramoltatása meghatározott folyamat, azonban integrációjukat (hogyan lesznek stabil csapattagok) illetően nagyobb odafigyelés szükséges. Lásd mint fent: szakembereink nem tudják mit kezdjenek azokkal, akik kinőttek a kamaszkorból. 3. A legtöbb klub részéről tudatosság mutatkozik, de a sikertényezőket illetően nem tapasztalható hosszú távú tervezés, jövőkép. A tervezés elsősorban a TAO pályázat összeállítására korlátozódik. Hoppá, kimondták: az egész akadémiázgatás célja nem tehetségek felkutatása, képzése, hanem az, hogy sikerüljön minél több pénzt lenyúlni. Minél több pénzt a "csókosoknak" juttatni. 4. Az akadémia bevételeinek és kiadásainak átlátható leírása nem történik meg. Az első csapat felől ritkán érkezik az akadémia felé klubtámogatás, a TAO, mint fő (sokszor egyetlen) bevételi forrás szerepel. Ez pontosan ugyanazt jelenti, mint az előző pont. 5. Jellemző az igazgatósági struktúra felállítása, azonban leginkább egyének hoznak stratégiai döntéseket. Korlátozott számú a felső vezetői team (csak ügyvezető vagy ügyvezető + szakmai igazgató létezik.) A szakmai testület koncepciója ismeretlen, újnak tűnik. Vagyis: nálunk a futballban diktatúra van. Egy-két ember mondja meg a csapatoknál a tutit. Akinek ellenvéleménye van, annak Kuss a neve. 6. A formális vezetői találkozók hiánya általános. Az akadémiavezető funkciója általában a szervezeten belüli más szerepkör betöltésével is párosul. A döntéshozatali eljárások nem formalizáltak és legtöbbször egyénfüggők. Az akadémia (menedzsment) képviselete, integrációja a klub struktúrájában gyakran korlátozott. Vagyis: az akadémia szakembereinek egy dolga van, lesni a klubvezetés utasításait. Az ő nevük: Kuss. 7. Csak kevés akadémia alkalmaz kifejezetten a kiemelt tehetségekkel (talent pool) dolgozó speciális edzőket. Vagyis: nem alkalmaznak edzőt, aki a nagy tehetségeket egyénileg képezné, mert a klubvezetés diktatórikus, normális szakember nem vállalja a Kuss nevet. 8. Kevés klub rendelkezik formalizált labdarúgó filozófiával, általában a játékfilozófia több eleme is megtalálható akadémiai szinten. Az MLSZ szakértői által meghatározott játékstílus elemeinek megvalósulása változó. Az edzői módszerek és alapelvek formalizálása nem elterjedt. Vagyis: a klubokon belül a vezetőknek halvány lila dunsztjuk sincs arról, mi is a korszerű labdarúgás. Ha beszivárog néhány gondolat, az elpusztul mint növény a sivatagban. 9. Változó fejlesztésorientáltság tapasztalható, gyakori az eredmény-központúság. Vagyis a magyar edzői-, sportvezetői gárda csupán annyit tud mondani: lőjetek sok gólt fiúk! 10. Változó a részletes periodizációs tervezés, a mezociklusok meghatározásának hiánya gyakori. Változó részletességű kapusedzés-programok tapasztalhatók. A konkrét edzéscélok ritkán világosak, meghatározottak. A mérkőzések tanulási célkitűzései jellemzően nem egyértelműek, konkrétak. Az edzések és a mérkőzések általában nem kapcsolódnak központi edzésprogramhoz. Vagyis: futballunkra az jellemző, hogy semmit sem tanultunk, és semmit sem vagyunk hajlandók megtanulni. Végül pedig a magyar foci-akadémiák sorrendje a Dupla Passz értékelése szerint: 1. Debrecen, 2. Győr, 3-4. Szombathely és Vasas, 5. Honvéd, 6-7. MTK, Újpest, 8. Nyíregyháza, 9-11. Felcsút (!), Békéscsaba, Kaposvár.12. Kecskemét. Gazdag a magyar sport, ahol az ország labdarúgó-akadémia-rangsorának a 9-11. helyén álló csapat Európa-színtű stadionnal bír...
Lefordítottam magyarra! Mit is mondott a Dupla Passz?
2014.07.21. 14:42 :: center
Szólj hozzá!
Címkék: felmérés labdarúgás utánpótlás
A bejegyzés trackback címe:
https://szabadrugas.blog.hu/api/trackback/id/tr36529439
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek