HTML

Szabadrúgás

Centernek nevezem magam, mert hiszek abban, hogy ez a legjobb poszt. A szabadrúgásra akkor vállalkozom, ha úgy látom jogos, mert szabálytalanság történt.

Utolsó kommentek

  • vackor1: Keresem a nagy fejlődést, valaki megmutatná nekem ? 2000 6-ból 4., 12 pont 2004 5-ből 4., ... (2021.09.21. 09:24) A meccs
  • Burgermeister: Veszéjben a lyogállamiság !: nemjarok buzik kozze (2021.09.16. 07:49) A meccs
  • Veszéjben a lyogállamiság !: @ulpius66: Hát azok nem az ötzik lesznek. Tőlünk ugye a francia EB--n kaptak egy dióst meg egy mák... (2021.09.11. 14:00) A meccs
  • ulpius66: @Maxim Tsigalko: Köszi a választ! Így mán érthető, hogy az osztrákok mért nem hajtanak, így is,... (2021.09.11. 13:43) A meccs
  • Veszéjben a lyogállamiság !: @István jani: Kis összehasonlítás: Magyarországnak ugye 6 meccs után 10 pontja van Ausztriának... (2021.09.11. 12:34) A meccs
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • vackor1: Keresem a nagy fejlődést, valaki megmutatná nekem ? 2000 6-ból 4., 12 pont 2004 5-ből 4., ... (2021.09.21. 09:24) A meccs
  • Frady Endre: Érdekes, én az olaszokra nem a tészta-, hanem a macskazabálók kifejezést ismertem... :) Mangiare g... (2021.07.13. 09:31) Tészta és bab
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @horrorpornó bábszínház: Hol és mikor vallottam be? Gondolom ugyanott, ahol Kádár alatt szabad u... (2021.07.12. 19:40) "Kiskacsák" Münchenben
  • Frady Endre: "A magyar foci ma is emiatt nagy." A magyar foci 1986 (Mexikó) óta egyáltalán nem nagy és ehhez a ... (2021.07.08. 15:11) Ez már másik sportág
  • Kotit: Puskás Ferenc meg nem adott gólja 54-ben? (2021.07.04. 19:25) Szuper VAR vizsgálná a VAR ítéleteit?

Tizenegyes-tudomány

2008.05.22. 18:27 :: center

Christiano Ronaldo elhibázta, Van der Saar kivédte. Azt hiszitek, véletlen. Frászt. A 11-es rúgás lélektanát, és gyakorlatát komoly kutató-csoportok elemzik.

Rich Masters, John van der Kamp, Robin Jackson, a Hong Kong-i Egyetem professzorai például megállapították, hogy a kapusok általában nem állnak pontosan a kapu közepén, büntetőrúgás esetén. Majdnem középen vannak, csak egy picivel errébb, vagy arrébb. Kétszáz tizenegyes videóját elemezték, és kimutatták, hogy az esetek 96 százalékában a kapuvédő balra, vagy jobbra eltér a középvonaltól. Az átlagos távolság 9.94 centiméter volt a ketrec közepétől.

Mi következik ebből? A: kapus 94 alkalommal vetődött arra az oldalra, ahol kevesebb helyet hagyott. A 200-ból 106 alkalommal arra dobta el magát, ahol felkínálta a helyet a rúgó játékosnak. Tehát van bizonyos különbség, ha nem is jelentős. A tizenegyes rúgó játékosok viszont ugyancsak arra az oldalra céloznak, amelyet nagyobbnak látnak. Így - mondják a hong kongiak - a büntetőrúgások legvalószínűbb szcenáriója, hogy a kapus nem áll pont középen, odavetődik, ahol nagyobb a hely, a csatár meg éppen arrafelé rúgja.

Ez egy elmélet. De van egy másik is. Ez azt mondja, hogy a büntető akkor hiúsul meg a leginkább, ha a kapus meg sem mozdul. Furcsa?

Tudósok állítják ezt is. Bar-Eli, és csoportja a Tel Aviv-i Ben Gurion Egyetemen, azt vizsgálták, hogy miként tudja a leghatásosabban hárítani a kapus a tizenegyest. Abból indultak ki, hogy a büntetőrúgás - különösen akkor, ha világ- és Európa-bajnokságok, nemzetközi kupák sorsa dől el - súlyos stressz-helyzet. A kapus szinte kényszert érez, hogy mozogjon. Hogy ugrándozzon, hogy megtévessze a támadót. Hogy vetődjön jobbra vagy balra. Ha ugyanis nem tesz semmit, akkor súlyos lelki állapotba kerül, ha gólt kap. Nem érzi azt, hogy ő mindent megtett, amit tehetett.

Márpedig a Tel Aviv-i csapat azt állítja, hogy a legjobb, amit egy kapus tehet, ha helyben marad.

Először is, állapították meg, semmilyen körülmények között nem kell egy kapusnak gyötrődnie azért, mert büntetőből gólt kapott. A labda a tizenegyes ponttól, ha erősen megrúgják, (állapították meg pontos mérésekkel) két tized másodperc alatt éri el a gólvonalat. Ha gyengébben helyezik 3 tized másodperc ez az idő.

Az esetek 43 százalékában - állítja a tanulmány - a kapus annyira elmozdul, hogy ezt a mozgást érzékeli a rúgó játékos, és a labdát bevágja az ellenkező sarokba.

Ugyanakkor, ha a kapus helyben marad, és csak az után mozdul, hogy a labdát elrúgták, akkor esélyei jelentősen megnőnek.  A vizsgálat szerint abban az esetben, ha a büntető balra száll, a középen álló védő a labdák 9.8 százalékát elcsípi. Ha jobbra megy a sarok felé, akkor a lövések 13.4 százalékát hárítja. Ha középre megy, a feje fölé, vagy a közelébe, akkor a büntetők 60 százalékát hárítja. Ez sokkal nagyobb arány, mintha elugorna egyik, vagy másik irányba.

És, ha tudományos alapon nem megy?

Mindössze 12.95 dollárért letölthető az az mp3-as, amely hipnotizálja a kapust, hogy jól védjen, a támadót, hogy jól lőjön. Mert a büntető rúgás, tulajdonképpen transzban végzett cselekvés, amikor a racionális gondolatoknak helye nincs.

Ráadásul mindez kockázat mentesen kipróbálható. 90 napos pénz-visszafizetési garanciát kínál a www.hypnosisdownloads.com

33 komment

Címkék: foci labdarúgás kapus bűntető sporttudomány

A bejegyzés trackback címe:

https://szabadrugas.blog.hu/api/trackback/id/tr47482742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dimitrij 2008.05.22. 20:48:47

"Azt hiszitek, véletlen."

ki hiszi azt? :)

egyébként érdekelne, hogy milyen számszerű összefüggések vannak a cikk tartalma és a tegnap esti események között. hányszor lőttek erre vagy arra a játékosok, dőltek arra vagy erre a kapusok, mekkora volt a százalékos megoszlás, hányszr volt egybeesés, és hány gól született annak dacára, hogy a kapus arra vetődött, amerre kellett?

Kúrcsány Ferenc 2008.05.22. 20:55:02

C. Ronaldo egy nyálas kis pöcs, ez nem véletlen

kolhozjampec · http://www.nincsenhonlapom.hu 2008.05.22. 21:10:31

Ha kapus vagy, kényszerítsd rá a tizenegyeslövőt arra, hogy a szemedbe nézzen.
Szuggeráld!!!
Arra lövi a tizenegyest, ahová a labda ellővése előtt pillant.
Ha nem, 70%-ban rosszul lövi.
Ha KAPUS vagy, tízből ötöt megfogsz!!!

Thrasher 2008.05.22. 21:15:44

És ha szépen kérem, akkor a szemembe fog nézni?

Önjáró Talajgyalu 2008.05.22. 21:20:25

K. Feri: ha te fociedzo lennel, valoszinuleg leszarnad, hogy egy nyalas kis pocs, ha annyi golt rugna neked, mint teszi. Hat most kihagyta. istenem. Elozo nap tul jol szivott a fizetos gyevacska a szallodaban, aztan inogtak meg a labak.

josef_k 2008.05.22. 21:35:08

Elképzelhető, hogy Christiano Ronaldo egy "nyálas kis pöcs". De ő volt az, aki a Sportingnak belőtt gólja után majdnem elnézést kért, mivel előtte ott játszott (egyáltalán a Spoeting volt az? - mindegy. És valóban nem túl szimpatikus az, amit a pályán kívül csinál. Bezzeg mennyire jó, hogy van nekünk egy káprázatos úriember Torghelle Sándorunk...
CR-nak a pályán kell jól teljesíteni, és ezt egyelőre nagyon tudja. Persze engem is zavar, hogy a srác hetente keres annyit, mint én egész életemben, de hát ez van.

2008.05.22. 21:54:40

A poszton jót somolyogtam.
Az utolsó két bekezdésen viszont szakadtam :D

Off
Lehet, hogy C. Ronaldo ilyen, meg olyan, és lehet, hogy kihagyta a 11-est a büntetőpárbajban - de úgy rémlik, mintha ő fejelte volna tegnap a MU-nek azt a bizonyos egy gólt.
Úgyhogy erről részemről ennyi.

pocak 2008.05.22. 22:36:10

Kispályán hetesnél meg ha középen maradtam, rúgták már úgy pofán, hogy rám kellett számolni vastagon.

Különben szerintem kapuban legjobb a Dudek shuffle, amit máskülönben kicsit szerencsétlen lengyel barátunk Isztambulban csinált a BL-döntőn. Higgadt lövő játékos kell hozzá, hogy picit se zavarja meg.

egy öregebb 2008.05.22. 23:06:39

Volt Edson Arantes do Nascimento-nak (aki nem tudja ki az rövidebben Pelé néven ismerik) egy focisuli című sorozata az óidőkben, amit az MTV is leadott.
Abban akkor minden sallang nélkül kimérte, majd bemutatta, hogy egy félmagasan a kapufától 1 méter tácolságban érkező, kényelmesen belsővel meglőtt lasztit soha, senki, egyetlen 3 méteresnél kisebb magaságú kapus nem érhet el.
A büntető nem a kapuson múlik.

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.05.22. 23:10:25

"Ha kapus vagy, kényszerítsd rá a tizenegyeslövőt arra, hogy a szemedbe nézzen.
Szuggeráld!!!
Arra lövi a tizenegyest, ahová a labda ellővése előtt pillant.
Ha nem, 70%-ban rosszul lövi.
Ha KAPUS vagy, tízből ötöt megfogsz!!!"


hahaha. birom az ilyen fotelsportolókat :))

Prophet 2008.05.22. 23:16:02

"hahaha. birom az ilyen fotelsportolókat :))"

Pedig tízből kilenc kapus ezt ajánlja!

pillez54 2008.05.22. 23:16:09

én azt nem szeretem, mikor egy kapus véd egy tizenegyest és mondják, hogy de rosszul lőtte a játékos. Ez olyan, mintha a kapustól minden dicsőséget elvennének, pedig egy ilyen hárítás minden körülmények között nagy teljesítmény.

Mikor pedig tegyük fel a kapus elmozdul bal oldalra, és jobb oldalra jön egy fél magas lövés, akkor a kommentátor:jól elküldte, okos jól helyezett lövés - de ha ugyanez a lövés történik és történetesen a kapus is arra vetődik és kivédi akkor: gyatra lövés....

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.05.22. 23:18:18

Jó atyám mindig azt mondja, aki nem fut rendesen neki a labdának, sokkal jobb eséllyel hagyja ki a tizenegyest. Tessék megnézni a tegnapi Ronaldo és Anelka büntetőt...

egy öregebb 2008.05.22. 23:35:02

Én anno ki is próbáltam. Bejött. Csak annyi a dolga minden kapusnak és mezőnyjátékosnak, hogy kipróbálja.

A kapus dolga, hogy igyekezzen kihasználni minden lehetőséget és elbizonytalanítani az ellenfelet.
Ettől függetlenül, csak az nem rúgja be a büntetőt, aki vagy nem gyakorolt eleget, vagy ideges, vagy ügyetlen, vagy nem ismeri Pelé focisuliját :D

lali 2008.05.23. 01:12:12

az úgy van, hogy aki tudja hova lövi, az be is lövi. aki nem tudja, matat a labdával, forgatja, sétál össze-vissza, az nem tudja, bizonytalan, az ki is hagyja.nincs ebben semmi misztikus, egyszerűen idegek kellenek hozzá. én tegnap simán leolvastam a faszik arcáról, hogy gól lesz vagy nem.amikor anelka sétált a labdához, már látni lehetett rajta, hogy azt se tudja mit csináljon, különben is leszarja az egészet, ha kihagyja megy másik csapathoz...

ultima lazio 2008.05.23. 02:31:23

Pelé focisulija azt nem mondta, hogy mi van ha csúszik a fű?:)

Ver Sacrum 2008.05.23. 07:21:58

Csak egy apró helyesbítés: a kapus nem Van der Saar, hanem Van der Sar (en.wikipedia.org/wiki/Edwin_van_der_Sar). A honi közvetítők érthető módon félnek a röviden ejtett á-tól :)

egy fiatalabb 2008.05.23. 07:35:28

Pelé idejében még más volt a szabály - a kapus a lövés előtt nem mozdulhatott. Ma már igen, így ha időben indul, kényelmesen odaér (mármint a válogatott kapusok, akik elég gyorsak). Öregebb, bátran takarítsd meg azt a bejegyzést, amiben leírod majd, hogy ha előbb indul a kapus, akkor a másik oldalra kell lőni: ugyanaz a helyzet, mint amit a fordított szcenárióban írtál: ha csak tizedmásodpercek vannak a kapus indulása és a lövés között, a játékosnak már nincs ideje reagálni a látottakra. Szóval, ha a kapusnak sikerül kitalálnia az oldalt, akkor 1 méterre a fától még bőven eléri. A fánál talán nem, de ilyen stresszhelyzetben szerintem bárki mellérúg 10-ből 2-t, aki pont a fa mellé céloz. Garantálom, hogy nem a másik 8-ról fognak lelkes júzerek oldalakat kommentelni...

Angelo 2008.05.23. 09:22:14

Gyökér hongkongi professzorok... Ha lőttek volna életükben 1db 11-est is, tudnák, hogy ez kurvára nem úgy van, ahogy ők azt kiderítették, gondolom jó sok pénzből...

sway 2008.05.23. 09:24:07

nyálas pöcs nyálas pöcs... de bármelyik edző megnyalná 10 ujját ha nála játszhatna...

Baromméter 2008.05.23. 09:24:19

én azt nem szeretem, mikor egy kapus véd egy tizenegyest és mondják, hogy de rosszul lőtte a játékos. Ez olyan, mintha a kapustól minden dicsőséget elvennének, pedig egy ilyen hárítás minden körülmények között nagy teljesítmény.

Mikor pedig tegyük fel a kapus elmozdul bal oldalra, és jobb oldalra jön egy fél magas lövés, akkor a kommentátor:jól elküldte, okos jól helyezett lövés - de ha ugyanez a lövés történik és történetesen a kapus is arra vetődik és kivédi akkor: gyatra lövés.... "


Jaj, ilyen jelenség mindig fel-felbukkan sportközvetítések utólagos elemzéseinél. Pl. ha az utolsó pillanatban forrdít egy csapat, akkor mennybe megy, és kiderüll, hogy megérdemelte, hiszen végig küzdött. Ha nem fordít, akkor gyatrán játszott és tulajdonképpen megérdemelte a vereséget stb. stb.

Imádom az ilyen műsorokat.

balra 2008.05.23. 10:00:45

Ja, videjóból fejtik meg a focit. Ott van a Schalkés Neuer, az, ha jól emlékszem két tizit fogott meg a BL-ben, a Porto ellen úgy, hogy vonaglott, mint a higany. És nem csak úgy belelőtték a labdát. Szóval nincs recept.

kisti 2008.05.23. 10:03:21

Szerintem egy bűntetőt úgy kell elrúgni, hogy gól legyen!

nagyti 2008.05.23. 10:08:59

Igazad van Kisti!
Látszik a hozzászólásodból, hogy szakértő vagy!
Szerintem is úgy kell rúgni, hiszen akkor lesz gól, ha gól lesz!
És különben is: hát nem ez a lényeg?
Dehogynem!
Örülök, hogy nem csak én értek a focihoz!

molnibalage 2008.05.23. 10:29:15

Hát van pár egetverő baromság a cikkben.

"hogy a kapusok általában nem állnak pontosan a kapu közepén, büntetőrúgás esetén..... esetek 96 százalékában a kapuvédő balra, vagy jobbra eltér a középvonaltól. Az átlagos távolság 9.94 centiméter volt a ketrec közepétől."

Ez azért van, mert az ember nem tud annyira pontosan szemmérték szerint beállin. Milyen széles a kapu? 8 méter? Jobb helyeken ezt mérési hibának hívják, az ember szeme és érzékei ekkora távolságon ennyi tévednek. Röhejes megállapítás az egész.

"Így - mondják a hong kongiak - a büntetőrúgások legvalószínűbb szcenáriója, hogy a kapus nem áll pont középen, odavetődik, ahol nagyobb a hely, a csatár meg éppen arrafelé rúgja."

Ha a kapus nem látja akkor a csatár sem. A cikk megemlíti a stresszt. Ja, ponti stersszes helyzetben szúrja ki a rúgó is 11 méterről a 8 centit. Aha...

A világ legjobb refelexi a hokikapusoknak vannak talán, az övéket mérték 10 éve kanadában. A kezüket kellett megmozdítani egy hang megszólaláa után. A legjobb idő 0,005 másodperc volt. Egy tizenegyest csak szerencsével vagy akor lehetmegfogni, ha szarul rúgják. Egyszerűen a reflexek és az ember nem elég gyors, hogy elérje a labdát. Ez van. Minden további okoskodás hülyeség.

jenson 2008.05.23. 10:29:58

Az melyik meccs is volt, amikor Van der Sar 3-at fogott meg egy sorozatban? Az is szerencse? Vagy csak formában volt? Vagy csak az ellenfél nem volt formában? Jó, hogy vannak ilyen tizenegyesek, mert ilyenkor kiderül, hogy ki tud a 128. percben is higgadt maradni (pl Giggs:-) Az azért érdekes volt, hogy Terry kapcsán emlegette a kommentátor, hogy olyan, mint a fekete lovag a monthy-ban, kezek nélkül is végigjátssza a meccset, aztán mégis ő hagyta ki a tizenegyest :: Schools meg törött orral végigjátszotta.

"amikor anelka sétált a labdához, már látni lehetett rajta, hogy azt se tudja mit csináljon, különben is leszarja az egészet, ha kihagyja megy másik csapathoz..." erre meg csak azt tudom mondani, hogy ha ilyen a hozzáállás, akkor megérdemli a csapat a vereséget. mert a csapatba olyanokat kell beválogatni, akik nem szarják le. talán ez volt az a minimális különbség. (meg mondjuk olyat még nem láttam, hogy a MU játékosai összevesszenek, hogy ki lőjön egy szabadrúgást, és az, aki végül nem lőhette, még 10 perc múlva is sértődötten mászkáljon a pályán -- aki nem találta volna ki: Drogba :: amúgy tök jól focizik, csak kár, hogy kb, ugyanannyiszor talál bokát mint labdát)

tippmester · http://tutitipp.blog.hu 2008.05.23. 10:50:37

Szerintem meg a büntetőkkel kellene kezdeni a meccset. Jó show lenne már az elején és az egyik csapat jobban lenne motíválva a nyerésre, mert ha döntetlen, akkor lenne érvényes az elején rúgott büntetőpárbaj. És ez a módszer a hazai évközi meccseknél is hatásos lenne, mondjuk úgy, hogy döntetlen esetén a büntetőnyertes csapat 2 pontot kap, míg a másik csak 1-et. Meglátnátok, lenne ott hajtás a büntetővesztes csapat részéről!
Én meg kimennék a meccsre a show miatt.

molnibalage 2008.05.23. 11:28:47

"Az melyik meccs is volt, amikor Van der Sar 3-at fogott meg egy sorozatban?"

Igen, az. Hány olyan meccset tudsz felsorolni, ahol ilyen volt? 1000-ből egyszer előrodulhat az ilyesmi. És hány olyan láttál, hogy 10-16 lövésből összevissza 1-2őt fognak meg? Ez a jellemző.

jenson 2008.05.23. 12:02:53

Tavaly volt, fejből nem emlékszem, melyik. De utánanézek, ígérem.

jenson 2008.05.23. 12:29:19

2007. május (...) Három hónappal később a Chelsea ellen három büntetőt is megfogott a tizenegyespárbajban, hozzásegítve ezzel csapatát 16. FA Community Shield győzelméhez

jenson 2008.05.23. 12:38:37

www.youtube.com/watch?v=r_mM_HZKS8w&feature=related

itt lehet megnézni :-)
((csinálják utgána a professzor urak))

omgwtf 2008.05.23. 14:59:22

"Ez egy elmélet. De van egy másik is. Ez azt mondja, hogy a büntető akkor hiúsul meg a leginkább, ha a kapus meg sem mozdul."

mivel a focihoz mindenki ért kishazánkban, én is hozzászólnék.
úgy tíz évet focizgattam. semmi komoly még fiatalon ifi korosztályig. a legjobb idényünkben NB II-ben tolhattuk, de a lényeg, hogy úgy 4-5 nagypályás bajnokságot meg jópár tornát azért sikerült lehúznom a kapuban.
és a fenti kijelentéssel egyetértek. akárhogyan táncol, cselez meg integet a kapus, a legmegalázóbb egy csatárnak, ha az ölébe rúgja az egyhelyben maradt kapusnak. hányszor eljátszottam ezt!

a kapusoknak amúgy saját elméleteik is vannak, hogy úgy fejről vagy a meccsen látottakból megmondja, hogy ez egy "laposan-szélre-épp-annyira-erősen-hogy-ha-jófelé-ugrasz-se-éred-el" típusú játékos, egy "erőből-középre" típus vagy egy "nagy-gólt-fogok-lőni-pipába" típus. :)

és felelevíteném a régi mondást is - bocs, ha már volt, nem olvastam végig a kommenteket -, miszerint

Tizenegyest nem lehet jól védeni, csak rosszul rúgni.

ennyi. ha jól rúgják, a kapus azt csinál, amit akar.

Baing '88 · http://emiratesgunners.blogspot.com/ 2008.05.24. 23:47:08

Kevés a jó indulat a magyar fociban ezért inkább dobáloznak,tisztára mint a kocsmában
süti beállítások módosítása